A A A K K K
людям з порушенням зору
Відділ освіти, молоді та спорту Дубов'язівської селищної ради

  Організація  освітнього    процесу  в умовах    воєнного стану 2024

      Фото без опису                        Організація освітнього     

       процесу  в умовах    воєнного стану

 

          Війна призвела до виникнення питань доступності та безпеки освіти. Багато дітей втратили можливість долучитися до навчального процесу, педагоги під загрозою обстрілів викладали в регіонах, де ведуться або потенційно можуть відбуватися бойові дії. Такі умови потребують серйозного планування освітніх процесів та забезпечення належних умов навчання в умовах війни. 

 

         Організація освітнього процесу у воєнний час – це новий виклик для усіх педагогів, як для вчителів основної школи так  і для педагогів закладів позашкільної освіти.

Під час війни заклад позашкільної освіти є осередком, який дає змогу дітям отримувати психологічну підтримку, емоційний стан, спілкування, переключення уваги, відволікання від новин, впевненість, відчуття приналежності до спільноти. Тому надзвичайно важливо гнучко підходити до організації роботи закладу та налаштовувати освітній процес так, щоб він був комфортним і безпечним для дітей та педагогів.

Відомо, що найбільш оптимальна та безпечна форма організації освітнього процесу в умовах воєнного стану – дистанційна.

На основі документів Міністерства освіти і науки України, Київського обласного інституту післядипломної освіти педагогічних кадрів та інших освітніх закладів, методичні працівники Палацу творчості дітей та юнацтва розробили поради щодо організації освітнього процесу в умовах воєнного стану для педагогів закладу позашкільної освіти.

 

В умовах війни можна виділити такі категорії дітей:

  • залишились у місцях свого постійного проживання;
  • евакуйовані до різних областей України;
  • евакуйовані за межі України.
  • Безумовно, можливості навчання у цих категоріях вихованців різні. Тому методичні поради враховують особливості освітнього процесу для кожної з них.

Поради щодо дистанційної роботи під час воєнних дій

Основною метою навчання в дистанційному форматі у воєнний період має бути та підтримка, яка допоможе стабілізувати психологічний стан дітей, а не наздоганяння програм та не засвоєння нових знать.

Освітній процес має відбуватися без жодних негативних оцінок, обліку відвідування, об'ємних домашніх завдань, тощо. Навчання має стати допомогою дитині, а не черговим стресом та хвилюваннями.

Найефективнішим варіантом в організації освітнього процесу мають бути заняття на повторення, узагальнення вивченого матеріалу раніше, а не вивчення нового матеріалу.

Корисним було б залучення до навчальних занять практичних психологів закладів позашкільної освіти для проведення онлайн-вправ для стабілізації емоційного стану вихованців та налагодження ефективної співпраці.

Педагогічні працівники мають з розумінням ставитися до розгубленості, неуважності та інертності вихованців під час онлайн-занять.

Важливими методами у процесі навчання учнів є підбадьорення, турбота та підтримка дітей, а не залякувати негативом.

Варто дотримуватися загальних правил організації дистанційного навчання та гігієну користування гаджетами.

 

        Основні правила організації дистанційного навчання

 

*Видихніть і занотуйте стратегію

Головне кредо для освітян в умовах війни – «Без паніки». Видихніть, заспокойтеся, заваріть улюбленого чаю та перш за все напишіть для себе інструкцію про те, за яким принципом влаштуєте навчання у своєму колективі, групі. Свідома та відповідальна робота педагога під час дистанційного навчання напряму відобразиться на роботі вихованців.

 

    Як організувати освітній процес під час війни

 

 *Виберіть найзручніший інструмент взаємодії з  вихованцями              

Вибір платформи, графік прямих трансляцій, формат завдань – усе це не просто елементи, а система, яка добре працює, якщо продумана наперед. Тож не пошкодуйте один раз часу і розберіться, як організувати дистанційне навчання у нових умовах. Зокрема дізнайтеся, чи будуть у вашому колективі вихованці з інших регіонів. Якщо так, то важливо приділити їм окрему увагу, познайомитися та познайомити дітей між собою.

Корисні посилання:

Розклад відео занять на сайті українського державного центру позашкільної освіти:

Наука простими словами для дорослих і дітей! Весела наука разом з каналом LearningUa:

Підбірка стане у нагоді при підготовці до уроків мистецтва, літератури, історії:

Заняття для дітей та батьків:

                       *Не уникайте розмов про війну

Обговорюйте ситуацію, що склалася. Так ви зможете зменшити напругу та встановити довіру з вихованцями.

Корисні посилання: Як говорити з дітьми про війну:

 

            *Додайте безпрограшний елемент

Подумайте про створення моментів, які привертають увагу вихованців до заняття та спрацьовують найбільш ефективно. Вправи, які діти виконують у режимі реального часу, усні відповіді, короткі відповіді в чаті – ось те, що найкраще працює в дистанційному навчанні.

Корисні посилання:

Можна запропонувати на початку заняття використовувати коротенькі пізнавальні мультфільми виробництва телеканалу ПЛЮСПЛЮС про цікаві факти, досягнення, відкриття та природні ресурси України з подальшим обговоренням.

Серія «Це – наше, і це – твоє»

Цікаві факти про сьогодення нашої країни (серія «Дивомандри»

Для спостережливих і допитливих (серії «ЕКО ПЛЮСПЛЮС»)

      *Забезпечте збалансованість онлайн-заняття

Не варто перевантажувати заняття ані інформацією, ані веселощами: усього має бути в міру. Експерти радять зробити акцент на вирішенні потреб вихованців, на їхніх запитах. У межах кожного заняття і теми варто мати кілька опцій та пропонувати їх дітям. Особливо це важливо в умовах війни, коли щоденний стрес і так надто великий.

Корисні посилання:

Дитячі ігри для зняття напруження – перелік від Центру громадського здоров'я

*Доцільність та обсяг домашніх завдань визначайте індивідуально, зважаючи на психоемоційний стан вихованців.

Можна запропонувати для домашнього перегляду з обговоренням на наступних заняттях перегляд пізнавальних мультфільмів.

Анімований ролик для дітей «Сирена – моя помічниця. Що таке сигнал повітряної тривоги та як поводитися»:

«Світ чекає на відкриття»

«Корисні підказки»

«Добро завжди перемагає»

         Добірка корисних порад щодо дистанційної роботи під час воєнних дій

*Тривога застала на занятті

Якщо навчання дистанційне, то в момент повітряної тривоги, керівник гуртка має сповістити дітей про тривогу, припинити заняття та сховатись в укриття. До пропущених через тривогу занять не повертаються. Матеріал надсилають дітям для самостійного опрацювання.

*Зменшення тривалості заняття

Ураховуючи умови воєнного часу, не варто розраховувати на 40-45 хвилин заняття, а зменшити його тривалість до 30-35 хвилин.

*Фізична активність

Для вихованців, особливо молодшого шкільного віку, освітній процес необхідно чергувати з фізичною активністю, якщо гурток не передбачає рухових занять.

*Атмосфера взаєморозуміння

Пріоритетним завданням педагога під час дистанційного навчання в умовах воєнного стану – це створення атмосфери взаєморозуміння, взаємовиручки, поваги та любові; сприяння самореалізації кожної дитини в умовах обмеженої можливості звертатися до педагога безпосередньо. Дуже важливо у цей час допомогти батькам організувати найсприятливіші умови для навчання та відпочинку вихованців, акцентуючи увагу на збереженні достатньої працездатності, раціональному використанні часу, дотриманні правильного режиму навчальної діяльності.

*Мотиваційні онлайн-п'ятихвилинки

Важливим аспектом дистанційного навчання в сучасних умовах воєнного стану є його психологічний супровід. Тому керівникам гуртків, практичним психологам, варто щоденно перед початком навчальних занять проводити мотиваційні онлайн-п'ятихвилинні «ранкові зустрічі» для вихованців усіх вікових категорій. Адже війна – це криза, коли змінюється все, що ми знали про себе, про світ, про друзів і знайомих, про свій організм та свої можливості. Під час кризи людина почуває себе безпомічною, втрачає контроль над ситуацією, життям. Це шкодить психічному (ментальному) здоров'ю і як наслідок, може призвести до постравматичного стресового розладу (ПТСР), якщо вчасно не отримати психологічну допомогу та підтримку.

*Збереження досягнутих раніше результатів навчання

Звертаємо увагу, що основною метою освітнього процесу має бути збереження досягнутих раніше результатів навчання, тому доречно розробити завдання на підтримання, збереження, закріплення набутих умінь, навичок та завдання розвиваючого характеру, а також надати рекомендації батькам, щодо підтримки дитини та надання допомоги у виконанні цих завдань.

*Інформування

Інформувати про літературу та художні фільми (мультфільми) для спільного перегляду чи прослуховування батьків і підлітків (дітей); онлайн-ресурси і канали з надання безкоштовної психологічної допомоги.

*Онлайн-зустрічі

Рекомендуємо кожного дня для колективу організовувати дружні онлайн-зустрічі (близько 10 хв.), на яких діти можуть поспілкуватися, поговорити про те, що хвилює, підтримати одне одного. (Коротка пам'ятка для вчителів, які працюють із дітьми під час війни. 9 правил).

Щоденні онлайн-зустрічі можуть бути також пізнавального спрямування (Пізнавальні онлайн-зустрічі для дітей)

*Виховні заходи

Виховні онлайн-заходи варто приурочити до відзначення свят, пам'ятних і ювілейних дат (Постанова ВРУ «Про відзначення пам'ятних дат і ювілеїв у 2024-2025 роках»)

Форма проведення виховних онлайн-заходів може бути різноманітною: тематичні заняття, лекції, вебінари, круглі столи, літературні вечори, флешмоби, челенджі, квести, конкурси малюнків на патріотичну тематику, написання листів-подяк ЗСУ. Так, можна долучитися до Проєкту підтримки дітей України (створення найбільшого і найціннішого у світі маніфест-колажу із дитячих малюнків про війну).

Актуальним буде організація віртуальних екскурсій.

Mатеріали для використання в роботі під час воєнних дій

Під час воєнних дій, діти є однією з найбільш вразливих категорій і потребують психологічної підтримки.

Сьогодні на керівника гуртка покладено обов'язки не тільки як педагога-професіонала в тій чи іншій сфері, а ще й як психолога.

На допомогу батькам та педагогам створено рекомендації та практичні поради, а саме:

Телеграм-канал «ПІДТРИМАЙ ДИТИНУ»: КАНАЛ СТВОРЕНО З ТУРБОТОЮ ПРО БАТЬКІВ І ДІТЕЙ

В Україні стартував проєкт психологічної підтримки «ПОРУЧ»

ГАРЯЧА ЛІНІЯ

Психологічна підтримка, куди звертатись

 

Вправи для дітей та підлітків, які перебувають у стресовій      ситуації, для зняття психоемоційного напруження

 

Пошук резервів, або Психологічний супровід дітей-переселенців із зони проведення АТО та членів їхніх сімей

Психологічна допомога дітям у кризових ситуаціях

Притча як прийом психологічного консультування

Прийоми психологічної самодопомоги навчальний тренінг

Як безпечно пережити воєнний час?

Перша психологічна допомога. Коротка інструкція

Основи кризової інтервенції. Дебрифінг

Ігри для зняття втоми, напруги, агресії

Поради

Діти та війна. Робочий зошит

Діти зі статусом внутрішньо переміщеної особи

Рекомендації батькам щодо профілактики посттравматичних стресових розладів у дітей

9 фраз, які не можна говорити дітям про війну

Практичні рекомендації для батьків: Як допомогти дитині після травматичної події

Поради для батьків

Як допомогти дитині у стані стресу

Поведінкові особливості дітей вимушених переселенців

Дитяча психіка під час війни: перша допомога, усунення небажаних наслідків

Що каже психологія воєн?

Ігри для зняття дітей

Ізраїльський протокол швидкої допомоги дітям, що пережили стресову подію

Як встановити контакт з дитиною, що пережила травматичний досвід

Швидка «психологічна» допомога для дітей на офіційному сайті МОН та на Youtube-каналі МОН

В умовах сьогодення діти з особливими освітніми потребами та їхні родини опинились у надважких умовах. І ці умови формують труднощі і виклики, до яких ніхто не був готовий.

Міністерством освіти і науки України надано рекомендації про роботу інклюзивно-ресурсних центрів та організацію освітнього процесу для осіб з особливими освітніми потребами у період воєнного стану.

На допомогу батькам та вчителям функціонує сторінка центру підтримки інклюзивної освіти Київської області у мережі Facebook, де можна знайти практичні матеріали щодо навчання, розвитку і підтримки дітей з ООП.

 

Фото без опису

 

 

 

 

 

 

Вхід для адміністратора